3 ting du ikke må glemme til festen!

Hvis du har været festarrangør før, så ved du, at det kan være en stor, tidskrævende og energidrænende opgave. Der er 1000 ting at holde styr på, og man glemmer oftest et eller andet vigtigt af samme årsag. Derfor har vi lavet denne mini-guide til alle, der står og skal planlægge en stor dag på sin egen eller andres vegne.

Så er du sikker på at få det vigtigste med, så du kan nyde den store dag uden at have glemt de mest essentielle ting.

 

#1: Aldrig gå ned på pynten!

Noget af det vigtigste at huske som festarrangør er at sørge for, at gæsterne får det perfekte førstehåndsindtryk, når de træder ind ad døren til din fest. Og hvordan gør man så det? Det gør man ved at ikke overlade noget til tilfældighederne, når det gælder pynten og dekorationerne.

Sørg derfor for at sætte dig ned og lave en gennemført dekorationsplan, og planlæg grundigt, hvis der skal være et specifikt tema eller rød tråd i oppyntningen.

Sørg for at planlægge hvor du skal købe pynten i god tid, og rådfør dig med nogle kreative mennesker, hvis du har brug for gode råd, sparring eller inspiration. Husk også at ikke glemme en smuk borddækning til fest! Gæsterne sidder ved bordet det meste af aftenen, så det er vigtigt at bordopdækningen er smuk og i samme tråd med den resterende pynt.

 

Husk at have styr på det praktiske!

Alt afhængig af hvilken form for fest du planlægger, så er der altid en masse praktisk, der skal være styr på inden festen. Vi har samlet de forskellige praktiske tiltag her:

 

  • Bryllup: Har du fået en rolle som bestman, brudepige, toastmaster, gavekoordinator eller andet? Så sæt dig ind i din rolle og forventninger til den, og sørg for at du er helt sikker på, hvad der forventes af dig op til og efter brylluppet.

 

  • Babyshower: Planlæg sjove lege, indslag og underholdning i GOD tid og sørg for at sætte dig ind i, hvem den kommende mor vil værdsætte at have med til sit babyshower. Nogle kvinder vil gerne have en sjov dag med veninderne, andre vil gerne have mor og søstre med, og hende veninden i den anden ende af Danmark, som du aldrig har mødt. Festen bliver bedre, hvis du gør din research inden.

 

  • Polterabend: Der er stor forskel på, hvilken form for polterabend, man skal planlægge for sin ven/veninde. Du kender personen bedst, sørg derfor for at planlægge en polterabend, der er i hans/hendes ånd, så personen får en god dag. Hvis din ven/veninde ikke er så meget til fest og alkohol, skal du selvfølgelig ikke planlægge en hel dag med dødsdruk, fordi du og jeres fælles venner, synes det er sjovt.

 

Får styr på hjælpen til festen!

Ansæt hjælp i køkkenet til servering af mad, udtagning af maden, oprydning, opvask mm. Det er det sidste, man vil stå med dagen efter sit bryllup, runde fødselsdage, konfirmation eller andet. Sørg også for at få afstemt med feststedet, om lejeprisen inkluderer rengøring, så du slipper for det. For hvem gider at stå tidligt op for at vaske gulv og samle brugte servietter op fra gulvet efter den store dag?

Vi håber, du kunne bruge vores guide – og at det har givet mere ro i maven op til den store dag! Rigtig god fest!